perjantai 13. tammikuuta 2012

Phnom Penh!

Torstai aamuna oli bahtit loppu, oli vaikeaa löytää paikka mistä ostaa aamupalaa kortilla. Semmonen kun löytyi, oli kortinlukija rikki. Vielä yksi paikanvaihdos ja viimein onnistui. Lentokentällekkin piti päästä eikä lippuja voinut ostaa kortilla, mutta kiitos Kilroy Travelsin päästiin kuitenkin perille :D (Oltiin saatu ilmaiset 1-day passit Sky Trainiin)

Phnom Penhistä voisi sanoa vaikka 100 positiivista asiaa :) Tosi kiva kaupunki ensimmäisen päivän perusteella, täällä on todella mukavia ja aidosti meistä kiinnostuneita ihmisiä. Ei tiedetty ollenkaan mitä odottaa kun tänne tultiin, kaikkialla kuumotettiin lisääntyneitä huijausyrityksiä ja turistien ryöstöjä, mutta mitään semmosta ei oo ollu, kaikki on tosi avuliaita ja auttaa ihan omasta tahdostaan eikä oo ollu rahan perässä. Lisäksi kaikki ovat  niin iloisia, vaikka muuta voisikin kuvitella Kambodzan rankan lähihistorian vuoksi..

Tänne tultaessa piti täytellä vähän enemmänkin papereita..

Viisumit sai kentältä, ite taisin olla aika kiltin näkönen ja Sara taas tosi epäilyttävä kun Saralta otettiin sormenjäljet ja kuva, ite vaan kävelin maahan sisään :D
Lentokentältä ulos tullessa ootettiin hirveetä "tuktuk?" huutokilpailua, mutta tuktukit olivatkin loppuneet sinä aikana kun meillä oli hyttysmyrkky-operaatio sisällä :D Viimeinen tuktuk joka oli juuri lähdössä, ja  ihan täynnä kuitenkin pysähtyi ja sanoi että voidaan viellä hyppää samaan kyytiin. Meitä oli 5 ihmistä + kaikkien rinkat ja päiväreput, joten oli hiukkasen ahdasta.. No ei siinä mitään paitsi että tuktukinkin mielestä lastia oli nyt vähän liikaa ja se meni rikki.. Tuktuk kuski kuitenkin soitti kaverilleen ja saatiin toinen tuktukki järjestettyä paikalle. Me kaksi jatkettiin sillä rikkinäisellä ja jännitettiin millon se hajoaa kokonaan osiin kun pompittiin eteenpäin Phnom Penhin pikkuteitä :D Kivoja ääniä siitä koko matkan tuli, mutta pitkän edestakasajelun jälkeen (kuskilla ei ollut hajuakaan missä meidän hostelli on, vaikka muuta halusikin väittää) löydettiin hostellille.

Säätöä lentokentällä..

Vaikea saada yhteiskuvia :D

Meidän hostelli Mad Monkeyssa on panostettu ilmapiiriin, ei niinkään huoneisiin, mutta ei se mitään :) Kivaa täällä on ollut. Lähettiin syömään tänne tultuamme, syötin todella hyvää ruokaa jossain pikku ravintolassa, missä niin tarjoilijat kun muut asiakkaatkin tuijottivat meitä koko ruokailun ajan ja hymyili :) oli vähän hämmentynyt olo ja vähän vaikeahan siinä oli syödä :D

Illalla otettiin drinkit hotellilla ja lähdettiin käymään vielä kaupungilla, törmättiin muihin suomalaisiin ja hengailtiin niiden kanssa loppuilta syöden muunmuassa sammakkoa tai vanhentunutta kanaa.. (!?) :)
Hotellille oli vähän vaikeuksia löytää takaisin, mutta parin mopokuskin avulla sekin onnistui.

Liikenne on täällä hullua (teiden ylitys on aina pieni haaste, mutta paikallisten avulla onnistuu!), paitsi yöllä jolloin on ihanan rauhallista ja hiljaista :) Joka kadunkulmassa on vartijoita.. Täällä on vielä kuumempi kuin Bangkokissa. Huomaa heti että täällä on hyttysiä vaikkei niitä näekkään, oon aika syöty :(

Tänään kierrellään Phnom Penhissä, ainakin käymään Killing Fieldseillä, joten lisää täältä myöhemmin ja huomenna lähtö Siem Reapiin.

PS. Kambozalaiset lapset on ylisöpöjä. Ja ne tykkää sammakonkoivista :)