sunnuntai 22. tammikuuta 2012

Phu Quoc 19-21.1!

Phu Quocilla ollessa tänne blogiin ei merkintöjä ilmestynyt ihan vaan siitä syystä että meillä oli niin kivaa ettei jäänyt aikaa dataamiseen. Sinne olis vielä voinut jäädä muutamaks päiväks, mutta haluttiin viettää Tetiä (Vietnamin uusivuosi) Ho Chi Minh Cityssä.

Ensimmäisenä varsinaisena päivänä Phu Quocilla mentiin heti herättyämme ulos meidän bungalowista suoraan rannalle ottamaan aurinkoa :) Kuten arvata saattaa innostuttiin vähän liikaa ja näytettiin enemmän ravuilta kuin ruskettuneilta sen päivän jälkeen :D Noh, ei nyt pahasti palettu mutta sen verran ettei paljon enempää auringossa enää uskallettu maata.

Näkymät meidän ulko-ovelta :)

Iltapäivällä lähdettiin vähän katsomaan paikkoja ja toista 2 kylästä joita Phu Quocilla on, Duong Dongia.

Kalastajakylä

Toisena päivänä oltiin päätetty vuokrata pyörät ja ajaa vähän saarta ympäri. Lähdettiin etsimään vuokrapaikkaa, ajateltiin että se on ihan helppo juttu löytää pyörät kun mopoja vuokrataan joka raflasta ja putiikista. Ensimmäisestä paikasta pyörät löydettiinkin, mutta ne tais olla jotain 20 vuotta vanhoja, vuokrauksen jälkeen kun olin polkenut joku 10 metriä pyörä meinas hajota alle joten mentiin palauttamaan pyörät ja hakemaan rahat takaisin. Enempää pyöränvuokrauspaikoja ei löydetty, edes paikasta jossa mainostettiin juurikin sitä.

Aivan kuten Kambodzalaiset, Vietnamilaisetkin ovat olleet tähän mennessä tosi ystävällisiä. Kun paikalla josta pyöriä kysyttiin ei niitä ollut, lähti omistaja mopollaan kiertämään kaupunkia ja ettimään meille niitä :D Ei niitä kuitenkaan löytynyt, eikä uskallettu vuokrata mopoja kun kumpikaan ei oo koskaan ajanu sellasta. No istuttiin kuitenkin siellä vuokrapaikassa ainakin tunti ja juteltiin sen omistajan kanssa esimerkiksi Suomen ja Vietnamin eroista, ja omistaja naureskeli meille kun kuulemma pelätään aurinkoa :) Varattiin sieltä sitten seuraavaksi päiväksi Snorkeling & Fishing retki pikkusaarille Phu Quocin ulkopuolelle. Ei tässä vaiheessa vielä tiedetty että seuraavana päivänä saattaa vähän väsyttää... :D

Tollases biitsiravintolas on ihan kiva syödä :)

Päätettiin illalla lähteä drinksuille ja päädyttiin meidän hotellin ihan lähellä sijaitsevaan baariin jolla oli ranskalainen omistaja, ja tavattiin siellä tosi mukavia tyyppejä eri puolilta maailmaa :) Oli niin hauskaa että siirryttiin vielä yhteen toiseenkin baariin ja hups kohtahan se aamu jo sarasti ja meillä oli pick-uppi hotellilta 08.30. Ei siinä enää mitään järkeä ollu nukkua joten suoraan vaan aamupalalle ja veneilemään :D

Snorklaus jäi ehkä tällä kertaa vähän vähemmälle mutta mukava reissu oli :D

Tätä kirjottaessa istutaan bussissa matkalla Ho Chi Minh Cityyn :) Tää on muuten varmaan mukavin bussi missä oon ikinä ollut, mut en tiiä onko se tää bussi vai tie joka tekee sen että bussi pomppii kun viimestä päivää ja pompitaan puol metrii penkistä ylös vähänväliä :D on hieman vaikeaa tehdä tätä blogimerkintää kun läppärin kansi ei meinaa pysyä missään asennossa..

Phu Quoc oli rauhallinen paikka, suurin osa turisteista oli pareja. Rauhallinen paikka muuten kun että oltiin todistamassa taas (Kambodzassakin tapahtui) paikallisten tappelua.. Luultiin että näiden ihmisten kulttuuriin kuuluu vahvasti kasvojen menettämisen pelko joten he eivät näytä negatiivisia tunteitaan julkisesti, mutta tämänastisen kokemuksen perusteella näin ei ole.. Tällä kertaa Phu Quocilla tappeli 2 naista meidän bungalowin edessä ja toisen naisen naama oli kynsitty ihan verille, ilmeisesti riiteli jostain miehestä..

Eilen illalla mentiin vielä käymään parilla drinksulla uusien tuttavuuksien kanssa joten tää bussimatka on mennyt puoliks nukkuessa ja puoliks tätä merkintää kirjottaessa.

Kaiken positiivisen ja kivan jälkeen tapahtui vähän isompi takapakki. Meille tuli hirveä kiire tänään aamulla kun pick-uppi oli jo 07.00, ja pick uppeja oli useita eri, eri paikkoihin ja eri firmojen. Saran rinkka joutui sitten väärään autoon vaikka hän oli varmistanut kuskilta että kyyti oli meidän.. Paikallisten huonon englanninkielentaidon takia tapahtui jotain selittämätöntä ja Saran rinkka on nyt luoja ties missä menossa ihan mihin vaan.. Täytyy siis lähteä shoppailemaan vähän enemmänkin ja ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön. Onneks meil on meidän supermatkavakuutukset ja ollaan kuitenkin itse ihan kunnossa, eikä rinkassa ollut mitään arvotavaraa.

Tänään oli Vietnamin uudenvuodenaatto, oltiin kattomassa ilotulituksia ja vähän meininkiä muuten, mutta oli vaan Saran kamera mukana ja kameran piuha oli rinkassa.. Huomenna on se varsinainen uusivuosi, saa nähdä minkälaiset pirskeet täällä on :) Sen jälkeen on suunnitelmat vielä auki, saa nähdä mihin päädytään!

1. Waude upeat kuvat jälleen! Älkää päästäkö tavaroita enää silmistänne. Hyvää shoppailua ja ennen kaikkea hyvää vuoden vaihdetta.

2. <3 <3 och här valdrink för Pekka! h. Pepparkakan

3. Sarasta hieno beachilla otettu kuva, jossa laiva horisontissa. Vastaavassa kuvaustilanteessa ehdottaisin kokeilemaan täytesalamaa, joka kamerassasi tällaisessa tilanteessa toimii oivallisesti. Tällöin tausta ei pala puhki ja meri valottuu kauniin sinisenä. Salaman tehoa voi säätää reippaasti miinukselle tai vastaavasti kompensoida kameran säädöstä alivalon puolelle, jos tuntuu että pääkohde valottuu liikaa.

4. Hienoja kuvia tosiaan.