maanantai 13. helmikuuta 2012

Quy Nhon!

Heti ensimmäisenä iltana Quy Nhonissa huomasi että täällä ei moni turisti pysähdy. Mihin ikinä mentiinkään meitä tuijotettiin ja enää ei vaan lapset huudellu ja moikkaillu, vaan myös vanhat papparaiset ja mummelit ja ihan ketkä vaan vilkutti ja tuli juttelemaan ja moikkaili :) Ensimmäisenä päivänä satoi vähän ja oli pilvistä, etittiin hotelli ja löydettiinkin tosi hieno ja halpa, jonka jälkeen mentiin syömään. Ei löydetty ravintolaa kun oltiin ihan väärällä puolella kaupunkia, käveltiin vaan ympäri ja pysähdyttiin muunmuassa juttelemaan yhden Vietnamilaisen miehen kanssa piiitkäksi aikaa, mies halusi tietää kaiken meidän kotimaista :D

Pysähdyttiin Quy Nhoniin vaan yöksi, mutta otettiin bussi seuraavana päivänä vasta iltapäivällä joten meillä oli päivä aikaa kiertää Quy Nhonia. Vuokrattiin skootteri ja lähdettiin ajamaan. Quy Nhon ja sen ympärystö osottautui ehkä kauneimmaksi paikaksi tähän mennessä koko Vietnamissa. Loputtomasti rantoja ja korkeita kukkuloita, yksi päivä ei millään riittänyt näkemään kaikkea mitä Quy Nhonilla oli tarjottavana.

Käveltiin rantaa pitkin joka oli ihan autio, vaan kalastusveneet näky merellä.

Löydettiin pieni mutta sitäkin kauniimpi vesiputous ja mentiin uimaan sen alle.

Pysähdyttiin ostamaan vettä jossain pikkukylässä jonka seurauksena kaikki ohikulkijatkin pysähty siihen ja jäi ihmettelemään meitä :D

Ajettiin takasin hotellille ja siitä alkoikin sairain bussimatka jonka oon kokenut. Pick uppi hotellilta ei tapahtunut normaalilla minibussilla, vaan hullu mopotaksikuski tuli hakemaan meidät yksitellen ja ajo rallia bussiasemalle. Bussi oli pienin tähän mennessä, ei siinä mitään, mutta kun takariville tungettiin 2 ihmistä enemmän mitä siellä oli paikkoja eikä jalat mahtunut mihinkään oli vähän epämukava olla. Noh otettiin tilanne ihan huumorin kannalta ja lähettiin hyvillä mielin matkaan. Sain nukuttua ehkä ekan tunnin, jonka jälkeen en enää siihen pystynyt kun katto sitä menoa.. Bussikuski pujotteli pienillä mutkikkailla rannikkoteillä rekkojen välissä ja ajo reilua ylinopeutta, vähän siinä mietti että miten tässä käy kun kuski ajo täysiä rekkaa kohti vastaantulijoiden kaistalla.. Kyl siihen menoon sitten vähän ajan päästä tottu, ja seuraavaks tapahtukin jotain mitä en ikinä voinu kuvitella tapahtuvan tavallisella reittimatkalla bussissa :D

Paikalliset sai hyvät naurut kun laitettiin bileet pystyyn takapenkillä :D Ja meidän suosikkibiisi joka on pyörinyt päässä Tetistä lähtien....

Matka jatku jonkin aikaa teknon ja strobovalojen tahdittamana kunnes joku jäi bussista ja vaihdettiin takasin normimusaan ja menoon. Pienen ralliajelun jälkeen pysähdyttiin taas, rengas oli mennyt puhki ja se täytyi vaihtaa.  Paikalliset sai taas kerran hyvät naurut kun juoksenneltiin edestakasin kun luultiin että bussi jättää meidät tienvarteen. Kun matka jatkui, alkoi taas bussidisko. Se oli vähän aikaa hauskaa, kunnes kuski alkoi ajaa vielä kovempaa kun aikasemmin ja nyt oli jo pilkkopimeetä ja ulos ei edes nähnyt siltä valojen vilkkumiselta.. Onneks kuskilla tuli jossain vaiheessa nälkä ja kun apukuski haki kuskille leivän hän alkoi syödä sitä ja rauhottu vähän.. Meillä ei ollu hajuakaan missä oltiin kun matka oli jo kestänyt reilusti kauemmin kun piti kovasta vauhdista huolimatta. Seuraavaks poliisi pysäyttikin meidät ja kävi läpi koko bussin.. Päästiin siitä kuitenkin jatkamaan ja vähän ajan päästä apukuski alkoi kyselemään meiltä jotain Vietnamiksi.. Kukaan ei puhunut sanaakaan englantia ja kuski ei tajunnut mistään mitään vaikka kartasta koitettiin näyttää mihin oltiin menossa.. Hetken päästä hän alkoi pyytää meiltä rahaa, ei hajuakaan miksi, ja tuijottamaan meitä hämmentyneenä.. Ei tiedetty enää ollaanko Hoi Anissa, Huessa tai Danangissa vai kenties Hanoissa, ja vähän ajan päästä bussi jätti meidät jollekkin bussiasemalle keskelle ei mitään.. Onneksemme oltiin kuitenkin päädytty Hoi Aniin kaikesta huolimatta :D Saatiin taksi joka vei meidät lähelle hotelleja ja huokastiin helpotuksesta että oltiin selvitty hullusta bussimatkasta :D

Oltiin Hoi Anissa kaksi yötä, nyt jo Huessa. Hoi An postaus tulossa!

1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

1. Hyvää Indiana Jones-meininkiä. Meillä oli Jonatanin kanssa aikanaan Intiassa sama kokemus tosta hullusta liikennekulttuurista. Vastaantulevia kohti ohittaminen on karmeaa mutta siihen tosiaan tottuu ja oppii hallitsemaan pelkonsa. Mutta menkää tosiaan bussissa varmuuden vuoksi viimeisille paikoille istumaan - ei eteen.

Toi video ei muuten aukea - väittää että yksityinen video ja mitään ei tapahdu.

2. Jep kyllä siihen on jo tottunut mut tää oli viel hullumpi kuski, oltiin monta kertaa varmaa 3 metriä siitä vastaantulevasta rekasta ja meinattiin 3 kertaa törmätä skoottereihin ja kun paikallisetkin alkaa haukkomaan henkeä niin tietää et on aika lähellä :D

Nyt videon pitäis toimia!

3. Jess, melko surrealistinen video, hyvä meininki!

2. No huhuh, hjärtklappning här med mindre... Mams

3. Hihi jätte söta vattenfallsbilder! h julia-stalker:D

4. Näyttää niiiiin hienolta paikalta! Varsinkin tuo vesiputouskuva susta on ihana :) Kommentoin nyt heti kaikkiin postauksiin, että voin haastaa sun vanhemmat kommenttien määrässä :D

t.sara

1. Niin se olikin, seuraavalla Vietnam matkallas kannattaa käydä! ;) hyvä sä oot alottanut ahkerasti :D

5. Oh lord, mikä meininki! Ihanan vesiputouksen olitte löytäneet... mikä idylli. Hauskaa matkan jatkoa!
    t.Katariina

1. Niinpä, täällä julkinen liikenne jaksaa aina yllättää :D Kiitos!